Připravili jsme pro Vás článek, který Vám může pomoci s výběrem kola.
V první řadě je třeba si určit, jak a kde budete kolo používat a k čemu vám má kolo sloužit. V následující tabulce se vám budeme snažit představit jednotlivé druhy kol:
Horská kola jsou určena převážně do náročného terénu. Dělíme je na tři základní typy. Prvním typem jsou horská kola s pevným rámem a pevnou vidlicí, druhým typem jsou horská kola s odpruženou přední vidlicí a pevným rámem a třetím typem jsou horská kola s odpruženou přední vidlicí a odpruženým rámem. Všechny tři jmenované typy horských kol si vybírá cyklista, který bude jezdit v terénu mimo cesty. Na těchto horských kolech se dá jezdit samozřejmě i po silnicích a cestách, ale svou konstrukcí a typem pneumatik jsou určena převážně do náročnějšího terénu. Záleží potom na cenové kategorii kola, pro jak náročný terén jsou určena.
Krosová kola určená jak do terénu, tak i na silnice a cesty. Krosová kola mohou mít přední odpruženou vidlici, ale s daleko menším zdvihem než kola horská. Krosová kolo vybírá cyklista, který bude kola zhruba z 80% používat na polních, lesních cestách, na zpevněných komunikacích. Krátkodobě lze krosové kolo využívat v nenáročném terénu i mimo cesty. Konstrukce rámu je přizpůsobena pohodlnějšímu-napřímenějšímu posedu jezdce oproti kolu horskému. Tento typ kola je v poslední době velmi populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.
Trekkingová kola jsou určena hlavně na silnice a zpevněné cesty. Je vyloženě nevhodné tento typ kol využívat v jakémkoliv terénu. Trekkingové kolo je vhodné díky svému vybavení jako dopravní prostředek. Trekkingové kolo lze získat doplněním krosového kola doplňky a příslušenstvím (blatníky, svítilny, nosič atd.).
Silniční kola jsou určena pro sportovní a závodní jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. V žádném případě se nedoporučuje tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu.
BMX a freestyle kola jsou určená pro využití buď na uzavřených okruzích a nebo na zpevněných uzavřených prostorách určených pro tento druh kola. Jedná se o kola se zvlášť odolným rámem a jsou určena ke skákání a zdolávání velmi náročných překážek. V žádném případě není vhodné se na BMX a freestyle kolech přemísťovat na delší vzdálenosti.
Sjezdová kola jsou na první pohled zaměnitelná s horským kolem s odpruženou přední vidlicí a odpruženou zadní stavbou. Avšak svou konstrukcí dosahují vidlice tohoto kola daleko vyšších zdvihů a tudíž jsou sjezdová kola určena převážně pro jízdu z kopce dolů ve velmi náročném terénu. V žádném případě není vhodné se sjezdových kolech přemísťovat na delší vzdálenosti.
Po správném výběru kola z daných kategorií můžeme přistoupit k výběru vhodné velikosti kola tj. délka
sedlové trubky, uvádí se v palcích, centimetrech nebo jako označení S,M,L,XL,XXL.
výška postavy v cm | výška rámu |
---|---|
do 165 | 15", 16", S, do 44 cm |
160 – 170 |
17", 18", M, do 48 cm |
170 – 185 | 19", 20", L, do 52 cm |
185 – 200 | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 | 23", 24", 58 – 61 cm |
Velikostí kola se rozumí vzdálenost mezi středem šlapacího středu a vrškem zámku sedlové trubky. V některých
případech měří výrobci tuto vzdálenost na vršek horní rámové trubky. U horských, krosových a trekkingových
kol se tento údaj uvádí v palcích. U silničních kol je většinou tento údaj uváděn v centimetrech nebo
milimetrech. Výška kola také záleží na průměru použitých ráfků a v praxi proto platí, že kolo byste měli
vyzkoušet. Postavte se obkročmo přes rám zjistěte vzdálenost mezi horní rámovou trubkou a Vaším rozkrokem.
Ta by měla být 2-3 cm u silničního kola, 3-4 cm u crossového kola a 5-7 cm u horského kola. Jak tedy vyplývá
neexistuje tzv. univerzální velikost kola, ale je potřeba se při výběru velikosti kola řídit obecnými
poznatky, případně dát na odborníka ve specializované prodejně s jízdními koly. Další rozměr, se kterým
se u kol můžete a často setkáváte, je průměr kola. Běžně se můžete setkat s těmito rozměry:
10", 12", 16", 18", 20", 24" |
dětská kola |
26" | dospělá horská kola |
27", 28" | dospělá krosová, trekkingová a silniční kola |
Dnes se k výrobě rámů používá ocel, hliník, titan, hořčík, scandium a nebo karbon. V následující tabulce se vám pokusíme vysvětlit vlastnosti jednotlivých materiálu:
Výhodou ocelových rámů bývá jejich pružnost a hlavně cena. Nevýhodou potom hmotnost a tuhost rámů. Pro odstranění těchto nevýhod se často používají slitiny ocely např. Cr-Mo (zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu, díky tvrdosti slitiny je možné použít tenčích stěn trubek a rám je proto lehčí) nebo slitiny Columbus. S kvalitou těchto slitin potom samozřejmě roste i jejich cena. Nejlevnější ocelové rámy nesou nejčastěji značku Hi-Ten.
Výhodou rámů z hliníkových slitin je většinou nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká či žádná pružnost a vyšší cena než u oceli. Výrazným prvkem napomáhajícím vlastnostem hliníkových rámů je profilace (tvarování) trubek. Hliníkové rámy nesou označení alu (případně s označením typu - 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atd.. Cena a váha těchto rámů je odlišná v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin.
Výhodou titanu je bezesporu jeho pružnost, boční tuhost, pevnost a nízká hmotnost. Nevýhodou ovšem je jeho cena a mnohdy možnosti jeho zpracování. Titanová kola vyrábí jen několik málo soukromých firem, které ovládají práci s tímto materiálem (většinou výrobci získali tyto znalosti při práci v leteckém průmyslu). U titanových rámů hodně záleží právě na zkušenostech výrobce. Pravidlem je že se rámy vyrábějí ručně a v malých sériích většinou na zakázku a proto je jejich cena velmi vysoká.
Magnesiové rámy jsou také pevné, lehké a komfortní, ale drahé. Oproti titanu je častěji užíván i velkovýrobci kol.
Jedná se vlastně o hliníkovou slitinu, kde přísadou je scandium. Díky této přísadě získává hliník vyšší pevnost a pružnost a proto jsou jeho rámy daleko lehčí než klasické hliníkové. Scandiové rámy mají podbné vlastnosti jako rámy hořčíkové a jsou také velmi drahé.
Vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech kde ho je nebo naopak není potřeba. Tím se dociluje vysoké pevnosti a přitom extrémní lehkosti konstrukce. Nevýhodou kompozitových rámů a vidlic byla dříve jejich často nižší životnost a praskání. Výrobci ovšem zdokonalili výrobu karbonových dílů natolik, že se tyto rámy stávají leadery. Nevýhodou tak zůstává hlavně vyšší cena, ale vzhledem k tomu že výroba karbonu není tak technicky náročná je otázka času kdy cena klesne na podstatně nižší hodnotu. Karbonové rámy nesou označení karbon, carbon, OCLV aj. .
Výběr bude záležet na tom, jak to doopravdy s cyklistikou myslíte vážně, protože čím víc kilometrů ročně najezdíte, tím kvalitnější osazení by mělo na kole být. Nebudeme se zde zaobírat všemi výrobci ani jejich sadami, ale pouze zmíníme tři hlavní výrobce kteří vyrábějí převážně řadící a brzdové komponenty, které jsou na kole nejdůležitější. Výrobců těchto komponentů je také velmi mnoho, ale v podstatě jsou tři stěžejní, kteří určují trend a směr kam se bude vývoj ubírat. Jedná se o firmy Shimano,Campagnolo a Sram.